Monday, October 26, 2009

FLYING FOX

DO YOU WANT TO KNOW WHAT IS FLYING FOX?

The grey-headed flying fox, Pteropus poliocephalus, is a fruitbat native to Australia. Members of the genus Pteropus include the largest bats in the world.







DEFINE FLYING FOX?

Flying Fox is a hand-grip or riding car suspended by pulley from a cable along which one can roll above the ground; a zip line



PERALATAN YANG DI GUNAKAN:

AKTIVITI FLYING FOX.

Inilah kali kedua aku dengan aktiviti yang tinggi. fuh..bila nak turun memamg seronok campur gayat.... tapi nak pasangkan nya lagi penat.
Kami pada mulanya kena ikatkan tali kat pokok besar kat atas bukit (boleh tahan tingginya) dan sekali lagi kat pokok yang di bawah bukit. Kalau nak ikut tinggi lebih kurang banggunan tingkat 9 kot... dah tu panjang kebawah lebih kurang 50 meter. Banyak kederat di gunakan tuk tarik tali tu jadi tegang. Sekali rasa macam pertandingan tarik tali yang pernah aku sertai dulu wakil PDRM. yang tak tahan kalau lambat lock kan tali tu. bukan sorang punye keje. kat 8 orang gak yang nak kerjakanya.
Persiapan nak turun pun kena ikut peraturan plas lagi ngan peralatan.
Harness, Helmet, glove tangan, Double pulley with stainless steel sheaves and ball bearings, Karabiner dan Tali Sling . Apabila dah lengkap baru la.. nak turun . dalam masa yang sama juga aktiviti flying fox ini juga perlukan seseorang yang jaga tali stopper dan bertujuan nak slowkan pergerakan sesiapa yang nak turun nanti . Kesihan juga dia orang nak kena pakai glove tebal nak tahan kan kesan geseran tali nanti.
Maka dari itu seorang-seorang pun turun, dengan jayanya. kalau nak ikut dalam hati , perasaan , jiwa ni macam macam ada walaupun dah pernah turun sebelum ni Sungkai ketika menjalani latihan bina semangat untuk Team Sea Games. macam mana kata tak bila lapor nak turun pun ada yang tergagap.. he....he..
Dari situ dapatlah satu lagi pengalaman yang baru dalam cara memasang dan turun dengan cara yang betol. terima kasih Encik Hisyam kerana tunjuk ajar kepada kami.

2 comments:

Michelle said...

Tu la pasal!
Bukan senang nak senang...
and ...
Bukan Susah nak susah..
Apa yang Penting????
.........Kerjasama.....

apaiA4 said...

Alamak partner...
Ok la tu, blog pun nama terbang helang, kena flying fox kira ok laa..good luck fo final...